25.7.19

Ka vi ska' med sommerhatt når vi ingen sommer har hatt??

Dette enkle budskap lærte jeg av min gamle far, han drev stadig og reiste nordpå og snakket dermed ofte med de lokale, som beklaget seg over været. Men akkurat i år, akkurat nå i alle fall, er ikke utsagnet gangbart. Det er sommer i nord! I hvert fall i noen dager.

Ja jeg vet det er galskap. Ikke å gjennomføre TO hovedturer i år, og ikke å forflytte seg fra vakre Rogaland til like vakre Nordland. Men å stole blindt på meteorologene. Å hive reserve-raceren i sykkelkofferten og bli med SAS fra Gardermoen til Evenes, er nå én ting. Mer dristig, eller skal vi si dumdristig, er å bare ta med en liten ryggsekk på en 4-5 dagers tur. Uten antydning til gevanter for kjølige kvelder, eller regntøy for den saks skyld. Her i nord skal det så visst ikke regne på fem dager minst, det har værmelderne lovet. De har også lovet temperaturer på godt over 25 grader, og da må man kunne si at tiden var inne, som det heter. The Cat lot det stå til.

Så der sto han plutselig, en morgen på Harstad-Narvik lufthavn Evenes, klar for Nord-Norge nok en gang, og klar for å skru sammen en sykkel nok en gang. Det er noe herk. Styret må løsnes fra stem'et og legges flatt, pedalene av, bakgiret av, hjula av.... sete og setepinne av.

Men det går som regel greit om man har med litt verktøy og en skikkelig pumpe. Og om man har snille og greie folk på cargo, Widerøes cargo må vite, som sørger for at kofferten kommer vel av sted til final destination og pick up point: Bodø. Takk for strålende service!

Klokka hadde bikka 12 da the Cat endelig kunne få litt vind håret og legge i vei nordover på selveste E6, retning Tjeldsundbrua kro og motell. Vakre minner fra sykkelturen i 2016 kom over en (se bloggen fra det året); da begynte vi også fra Evenes, men syklet via Kvæfjord til Harstad and beyond.
Denne gangen gikk turen til venstre etter Tjeldsundet, sørover, ikke til høyre. Dagens mål: Lødingen. Og først: Tjeldsund kommune. Som snart blir borte, og som samtidig skal forflytte seg fra Nordland fylke til Troms fylke, 1.januar slår de seg sammen med Skånland kommune i Troms.
Delvis på fastlandet, delvis på Norges største øy, Hinnøya, ligger Tjeldsund. Og hele Tjeldøya "eier" de selvsagt...
Her i kommunen finner vi selveste Norges Brannskole, og Ramsund orlogsstasjon, øvingsanlegg for marinejegerkommandoen.

Jeg skulle ikke noen av de stedene. Sykkelturen gikk langs trafikkerte E10, hovedveien ut til Lofoten. (Det blir mye sykling på trafikkerte hovedveier på denne turen, og det er ikke noe jeg ser veldig fram til. Fra Bognes og hele vegen til Rognan går ferden på E6.) Forsmaken på trafikken kom første dagen. Hvor mange bobiler  finnes det egentlig i Norge i juli? Det virket som en endeløs rekke som passerte meg, sammen med et anselig antall vogntog, der ikke alle var like flinke med avstanden.

Etter hvert kom jeg inn i Lødingen kommune. Vegen var flat og fin der den gikk langs fjordkanten, og lukta 'ta sjø ble etter hvert riktig så påtagelig. Det var fjære, og den ene lille stranda avløste den andre, stadig akkompagnert blikkstille fjord med vannspeil av hvitflekkede fjell i det fjerne.

Lødingen kalles forøvrig Lodek på nord-samisk. Det høres jo polsk ut som noe. Her finner vi Nes fort, som i sin tid beskyttet innseilingen inn Ofotfjorden og til Narvik. Fortet ble lagt ned tidlig på 2000-tallet, som en del av nedleggelsen av hele kystartilleriet.
Det viktigste å si om Lødingen kommune, er imidlertid at de er HELT konge på sykling. Tettstedet Lødingen kalles bare "Bygda som sykler", og den lokale sykkelklubben er Norges største i forhold til innbyggertall. Tenk det! En kommune fullstendig etter the Cat's hjerte. Her er da også målgang for det årlige Lofoten Insomnia Race, også omtalt som landets vakreste sykkelritt...

Lødingen kommune ligger på Hinnøya, og det kjente fjellet Møysalen, Hinnøyas høyeste, finnes her. Møysalen er med sine 1263 meter faktisk det høyeste fjellet på en øy i Norge.
I tillegg: i kommunen finner vi landets nordligste kjente innslipte helleristninger. De er mange tusen år gamle.

Mitt bestemmelsessted for dagen, var det nykomponerte Lofoten Gate Hostel i koselige Lødingen tettsted. Her ble jeg godt tatt imot av han Rami, som også betjener det idyllisk beliggende fullskalahotellet Lofoten Brygga hotel, nærmest vegg-i-vegg.
Konseptet til Lofoten Gate Hostel (det kan bestilles på Booking.com) er ganske genialt; for en særdeles hyggelig pris får man oppredd seng, eget håndkle og tilgang på en god og varm dusj. At man må "tåle" å sove under samme tak som noen andre, gjør ingen verdens ting. Det er enkeltsenger av god kvalitet, ikke køyer, det er luftig og god plass, og man har muligheten til å bli kjent med andre, enten på terrassen med den nydelige havutsikten, eller i sittegruppa i storrommet. Best av alt: Man har tilgang til både den utmerkede restauranten og frokostserveringa på Brygga Hotel, en kombo begge parter burde kunne nyte godt av.

I kveld skal det selvsagt dineres på Brygga, men i morgen begynner dagen med en fergereise, ja, TO på rappen faktisk. For til selveste Ballangen må man jo. Deretter bærer det 10-12 mil nedover E6, destinasjon Tømmerneset Camping. Heng med😊

Mektige Tjeldsundbrua. 

Veikant. Fjære. Villblomster.
Og en fortapt Diamant. 

Sandtorgholmen...
Et sted for ro i sjela.
Langs vegen. 

Bygda innerst i fjorden
bærer det megetsigende
navnet Fiskfjord.
Vakkert, vakkert.

Superkoselige Brygga Hotell
i Lødingen - via her kan også
hostellet bookes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar